Pap Légtechnika Kft.

[origo] egészség

Újabb részletek a poratkák ürüléke által kiváltott allergiás reakcióról

2009. április 9., csütörtök, 9:35

Az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézetek allergiával és fertőző betegségekkel foglalkozó kutatói a belgiumi Ghent Egyetem munkatársaival közösen kimutatták, hogy a tüdőben pontosan mely sejtek indítják el a belélegzett allergénekkel szembeni túlzott immunreakciót. A kutatás során elsősorban a háziporatkák ürüléke által okozott allergiás asztma kialakulásának molekuláris mechanizmusait vizsgálták egerekben.

Ismert, hogy naponta számos olyan anyagot lélegzünk be a levegőből, amelyek az arra érzékenyeknél kezdetben enyhe légúti irritációt, az allergiás tünetek súlyosbodásával pedig akár visszatérő asztmás rohamokat is okozhatnak. A szervezetünk számára idegen anyagokat összefoglaló néven allergéneknek (antigének) nevezzük: ide tartoznak a különféle növényi pollenek, a baktériumok egyes típusainak sejtfalában található mérgező anyagok (endotoxinok vagy lipopoliszacharidok), továbbá számos más anyag mellett a poratkák ürülékéből és levedlett kültakarójából származó allergiakeltő vegyületek. Az év egyes időszakaiban szinte minden nap belélegezzük az említett allergének valamelyikét, mégsem mindenkinél alakul ki allergia: mindez annak is köszönhető, hogy tüdőnk rendelkezik azokkal a védelmi mechanizmusokkal, amelyek képesek megakadályozni a kellemetlen tünetek kialakulását.

Hamida Hammad és munkatársai a Nature Medicine 2009 április elsejei számában megjelent tanulmányukban egy újabb lépéssel jutottak közelebb annak feltárásához, hogy pontosan miképpen alakulnak ki a tüdőt és a légutakat érintő allergiás tünetek. A kutatócsoport egereken végezte vizsgálatait: a kísérleti állatokkal a poratkákból származó allergiakeltő vegyületek egyik gyakran előforduló típusát, illetve bakteriális endotoxinokat lélegeztettek be. A tanulmány célja annak pontos kiderítése volt, hogy a tüdőben előforduló sejtek mely típusai indítják be az allergia során tapasztalható túlzott mértékű immunreakciót.

Kiderült, hogy a belélegzett antigéneket a tüdőt és a légutakat bélelő hámsejtek (epiteliális sejtek) felszínén található egyik receptortípus érzékeli. Az úgynevezett Toll-receptorok (Toll-like receptors; TLRs) a szervezetünk számára idegen anyagok hatására olyan jeleket kezdenek el kibocsátani, amelyek aktiválják az immunrendszer védekező sejtjeit. Az említett jelfogó molekulák egyik típusa, a TLR-4 receptor volt az, amely a baktériumokból és a poratkákból származó allergének hatására beindította a légutakat érintő allergiás reakciót - olvasható a kutatásról kiadott sajtóközleményben.

A tanulmány fontos felfedezése, hogy a Toll-receptorokat hordozó sejtek közül most sikerült először beazonosítani azokat, amelyek valóban részt vesznek a fenti folyamatban. Korábban ugyanis nem volt világos, hogy az allergiás reakciót a tüdő és a légutak sima hámsejtjein, vagy az immunrendszer úgynevezett dendritikus sejtjein található TLR receptorok váltják-e ki (ez a kétfajta sejttípus alkotja a belélegzett kórokozókkal szembeni elsődleges védelmi vonalat). A mostani egérkísérletekből viszont már egyértelművé vált, hogy nem az immunsejtek, hanem a tüdő epiteliális sejtjeinek felszínén lévő jelfogó molekulák indítják be az allergiás folyamat első lépéseit. Mindez egy újfajta gyógymód kidolgozásának lehetőségét is felveti, hiszen a tüdő hámsejtjein található TLR4 receptorok eltávolításával vagy gátlásával talán embereknél is csökkenthető lenne a légutakat érintő irritáció mértéke. Egerekben ez a módszer működőképesnek bizonyult, hiszen az említett beavatkozások hatására valóban csökkent az allergének miatt a tüdőbe áramló immunsejtek mennyisége.